Home
Noviny
Kultura
info

 

140 LET ZALOŽENÍ LOKOMOTIVNÍHO DEPA PLZEŇ


navštívenky


Na 22.-23.9.01 připravilo Lokomotivní depo /DKV/ oslavy svého založení v prostorách opraven.



A můžeme konstatovat, že se svých oslav zhostili víc než dobře. Návštěvníci viděli v provozu parní skvosty, krásné vagóny, drážní zařízení, historické uniformy, předpisy pro provoz, odznaky, různé cedule, fotografie, medaile k různým výročím a v neposlední řadě prezentaci různých klubů, jejichž členové se starají o uchování krásné drážní historie. Dále byly k vidění modely, celé dráhy, počítačové hry i trenažér strojvůdce a nechyběla ani soukromá sbírka pana Simbartla z Plzně. Ráj pro fotografy a filmaře dokreslilo hezké počasí. K dobré pohodě přispělo i občerstvení a uklizené prostory depa. Na požární bezpečnost dohlížela jednotka profesionálních drážních hasičů se svou kvalitní technikou, která také neunikla pozornosti hostů. A když připočteme, že se návštěvníci mohli odvézt do města autobusemv Liaz RTO vyrobeným v r. 1961 zdarma, mohli jsme číst na tvářích všech a hlavně dětí plné uspokojení. I nad tím, že se najdou lidé, kteří ve svém volném čase zachraňují, renovují a připravují krásné stroje. K programu také přispěla nabídka jízdy vlakem s párou. A tak jen popřejeme mnoho šťastných kilometrů bez nehody a výdrž.





Historická technika přijela z celé republiky. Např. z Olomouce, Přerova, Č.Budějovic, Ústí n./L., Prahy, Č.Velenic, a tak jsem využil přítomnosti řady nestorů této oblasti a některé požádal o rozhovor.

Josef Gaja, Lokodepo Přerov:
Podílel jsem se na rekonstrukci této / foto ?/ lokomotivy ze Škodovky, která ji vyrobila v r. 1951 s číslem 475 1142,a která byla vystavena v r. 1955 na strojírenském veletrhu v Lipsku, kde o ni projevila zájem Čína, a proto byla opatřena tímto specielním zeleným nátěrem. Tam byla přepravena lodí a rok tam jezdila jako vzorový výrobek Škody, jenž potom posloužil k prodeji celé licence a to z důvodu útlumu parní trakce. Je první lokomotivou, která má válečková ložiska. /houkání lokomotiv a sykot páry s kouřem z uhlí tvořil nostalgickou atmosféru tohoto povídání/ V roce 1992 jsme ji v Přerově celou odstrojili a generálkovali ve svém volnu bez nároku na odměnu. Máme pouze tuto mašinu, ale na pět lidí je to i tak dost starostí. Fandů je hodně, ale oprava jednoho kotle po skončení revizní doby stojí i přes dva miliony. A tak spoléháme na ČD a Národní technické muzeum. Uhlí nám darují sponzoři. Je škoda, že většina těchto skvostů půjde z provozu pro končící revize a na opravy nebudou finance. Lokomotivz sice mají být umístěny v Praze na Masarykově nádraží jako exponáty tech. Muzea, ale tyto dámy potřebují pohyb na kolejích a z toho máme strach. Za čtrnáct dní končí např. revize kotle na mašině Mikádo č. 387 043 a nevíme, kde sehnat peníze.

Nejvíc nadšenců pochází z DKV Louny, Plzeň, Lužné u Rakovníka, Olomouce, kteří provozují páru č. 464 202 ­ Rosničku a také Brno, kteří opatrují naši nejrychlejší mašinu č. 498 106 ­ Albatros, která v roce 1962 na zkušebním okruhu ve Velimi u Kolína dosáhla 162 km/h. V celé republice je tak do stovky lidí a máme i příznivce-civilisty, ale vzhledem k náročnosti oprav nám pomáhají při jiných činnostech.

Mohu Vás pozvat na jízdu Přerov-´Jeseník a zpět. Mikulášské jízdy pro děti, silvestrovské jízdy a bohužel tržby ze vstupného se vrací dráze a na údržbu peníze nedostáváme. Někdy nás využijí filmaři. Bohužel nás nadšenců ubývá, do důchodu, dochází fyzička, méně financí, nejistota na dráze vlivem propouštění či restrukturalizací nebo neuváženou privatizací. Přesto jsem optimistou, protože je tu zde mnoho návštěvníků.

Přeji mnoho kilometrů bez závad a příjezdy na čas.

Roman Kozák, výpravčí žel. st. Volary, Vladislav Šleiger, výpravčí žel. st. Vimperk, Stifterův pošumavský žel. spolek, Vimperk, Boubínská 17
V Čechách je ideální příroda a hlavně lokální tratě jsou vhodné pro udržování nostalgické dráhy především z toho důvodu, že tam nejsou dráty el. vedení či troleje. Na těchto tratích se dají různé hezké akce. Také jsme dělali závody parních čugálek na souběžných kolejích. To je ráj pro fotografy i filmaře.

Máme skalních 10 lidí. Děláme i akce okolo kolejí nebo tzv. okrašlovací. Už fungujeme 10 let. Druhý rok máme výstavu na Vimperském zámku, tady fungujeme jako vlaková pošta a udržujeme archaickou atmosféru, kdy dáváme pamětní razítka na naše pohlednice a v pytli to předáváme k dalšímu doručení a přidáme specielní razítko PARREIL jako důkaz o parní přepravě.

Vloni jsme dělali nultý ročník Silvestra s párou, tedy na kolejích. A letos to budeme opakovat s parním vlakem, kde je i specielní jídelní vůz. Byli jsme i na Kubově Huti, což jsou nejvýše položené koleje v 995 m nad mořem. Jelo s námi z leknutí na 200 lidí. Bylo to moc hezké. A my jsme trumfli vlaky Intercity linkou INTERLOKAL. Letos kromě pojízdné hospody pojede i sanitní vůz, který se na cestu zpět přejmenuje na lazaretní.

Vůbec si nestěžujeme na nezájem Správy parku či obcí. Spíš nás všude chtějí a jsou vstřícní. Našimi členy jsou i civilisté.

Kontakt: 0606 461226

Václav Simbartl a syn, soukromá sbírka, Plzeň:
Celý život jsem byl na dráze jako strojvůdce. Nyní v důchodu sbírku rozšiřuji a intenzívně se věnujeme této činnosti již přes dvacet let. Máme záležitosti od prvopočátků žel. a některé exponáty nemá ani Technické muzeum v Praze. Máme tu připomínky koněspřežky, první páru pana Stevensona, připomínku prvního vlaku z roku 1839, kdy přijel z Vídně do Brna, Olomouce a do Prahy. Také z první jízdy do Plzně z Bavorska-Furt im Waldu, kde se končilo ve Skvrňanech. Jsou koncesní listiny, akcie Západní dráhy, dluhopisy pro získání peněz na výstavbu tratí a výkup pozemků. Ve Šťáhlavech se narodil velký stavitel tratí Ing. Šebek. Vůbec železničáři byli vážení občané a tak měli krásné uniformy dokonce s kordem, a když připočteme státní definitivu, bylo to povolání prestižní.

Máme ve sbírce různé pamětní medaile a mince. To jsou nejcennější exponáty. Máme medaile z prvního příjezdu vlaku do Čech. A potom po 150 letech druhá. Nevím kolik máme celkem exponátu, ale bude to na stovky. Dráha nám propůjčuje starý vagon, se kterým jezdíme na různé akce. Letos např. v Přímově na českosaském festivalu, ve Velkém Oseku, týden v Jihlavě na 130 letech tratě, Znojmo, 100 let tratě Pňovany-Bezdružice, Lochovice, před týdnem 100 let Břeclav-Přerov.

Tato akce je naše vrcholová. Jezdíme na pozvání. Stojí to mnoho času a peněz. Exponáty sháníme od kolegů a teď právě přichází pan Kopal a opět něco přináší. Získáváme exponáty různě, ale po revoluci v roce1989 značně podražily a tak jsme rádi za darované věci a ajznboňáci mnohdy nepohrdnou lahvinkou rumu. No víte, na této sbírce se nedá vydělat a tím, že jezdíme po republice, tak čas od času někdo něco přinese. ČD nás tolerují, ale moc nepodporují. Spolupráce je však vynikající a my jim děkujeme.

Kontakt: Ječná 47, Plzeň, Tel. 019/7440760, m. 0607 715 522





Nimrod



 
HOME
UP