Home
Noviny
Kultura
info


VERNISÁŽ HANUŠE A ČERMÁKA

navštívenky - expozice Hanuše a Čermáka


Dne 1.8.2000 se milovníci umění setkali na zahájení výstavy autorů Vladimíra Hanuše a Lubomíra Čermáka v galerii Esprit. Jedná se o autory, kteří nepracují v západočeském regionu, a tak se pro nás jejich tvorba stává zajímavou konfrontací. Oba umělci jsou absolventy pražské Akademie a žáky významných českých výtvarníků Karla Malicha a Ladislava Čepeláka.

Výstavu zahájil ředitel Galerie Klenová Mgr. Marcel Fišer, jenž se stal jakýmsi kurátorem celé výstavy a koncipoval ji jako výstavu putovní.

Vladimír Hanuš zde vystavuje akvarely a drobné objekty. Jeho obrazy působí abstraktně, ale přesto vycházejí z naprosto klasického tématu krajiny. Díla vznikala převážně v noci a vnímavému diváku neunikne emotivní výraz obrazů. Mihotavé vzpomínky na přírodu za plného slunce vykrystalizovaly v nočních hodinách do postřehů z barevných ploch a čar. Lze je také přirovnat k automatické kresbě, kde se celá kompozice "podřizuje" čistě subjektivním pocitům a tvorba je oproštěna od cílených "konstrukcí".

Autor prozradil, že jeho velkou láskou je létání a letadla vůbec. Můžeme tedy bez nadsázky vysledovat, že některé "krajiny" budou snadno srozumitelné jako pohled z ptačí perspektivy.

Podobně "snově" nám mohou připadat drobné objekty, které umělec vytvořil z dřeva, kartonu, umělé hmoty, různých druhů papíru apod.

Vše je "rozvěšeno" do jakýchsi rámů - luků, kde k oblouku dřeva tvoří protipól napnutá tětiva. Vzniká tak průsečík celou plastikou. Určující se zde opět stává silná přitažlivost k létání. Nejenže objekty vyvolávají asociace jednoduchých strojů, vždyť sám autor je pro sebe nazývá "rotory", ale mnohé návštěvníky inspirují,aby zavěšené tvary uvedli opatrně do pohybu. Kroužící plastiky působí velmi subtilně a nadčasově. Možná, že kdesi ve vesmíru se vznášejí takové objekty. To ale záleží na fantazii každého z nás.

Lubomír Čermák je svébytným a bezesporu všestranným sochařem. Ačkoliv "koketoval" s nejmodernějšími směry a trendy - např. videoart, který v jeho podání byl spíše "antivideoartem", neboť produkce končily většinou zničením obrazovky jako symbolem našeho konzumního života, dává ve své sochařské tvorbě přednost klasickým materiálům, jako je dřevo, kov a kámen.

Umělcova díla nás překvapí svou různorodostí a hned na první pohled nás osloví příjemná barevnost, kterou nabízí sama příroda. Rozmanitá barva dřeva podle druhu stromu je podtržena dokonalou povrchovou úpravou. Tak se tu setkáváme s růžovým dřevem lípy, tmavě hnědým jilmem, světle hnědým jasanem, s bukem a jilmem v zase jiných hnědavých odstínech a vše dokonale v souladu.

Dvě kovové skulptury se diametrálně liší právě svým zpracováním. Pro obě si autor jako materiál zvolil bronz. Jednu vyleštil a zvýraznil tím žlutorudý lesklý charakter kovu a u druhé potlačil jeho přirozenou vlastnost skvělou patinou. I když jsou obě plastiky na stejné téma, působí zcela jedinečným dojmem.

Dalším použitým materiálem je mramor, a to druh v zelenobílé barevnosti a v barvě modrobílé. Opět jsou zde zvoleny rozdílné techniky zpracování. Zatímco struktura zeleného kamene zůstává hrubá a připomíná již zmiňovanou patinu, druhý z mramorů je leštěný. Efekt tudíž působí vždy originálně.

Expozice zůstává bez názvů, i když také plastiky svá jména mají např. Grácie, Padlá hvězda, Eliášův oheň, Souhvězdí, Obláček atd. Je patrné, že tématicky se oba umělci doplňují, ač výrazové prostředky si každý našel sám za sebe. Dokladem kvality je řemeslná zručnost, bohatá invence a zkušená instalace.

Výstava potrvá do 2.9.2000.

J.Žembová

 
HOME
UP