Home
Noviny
Kultura
info

JADE WAH´OO - LAST PIECE OF PUZZLE

zajímavosti - recenze

obal CD V redakci je o CD plzeňských skupin nouze. Velká nouze. Sekce recenze na našem serveru je toho důkazem. Je to pro mě záhadou, neboť v Plzni vzniká nových nahrávek podle mě celkem dosti. V redakci jich ale uvízne jen minimum, nebo když už uvíznou, nikdo se moc nemá k tomu o nějakém novém hudebním dítku luhů a hájů plzeňských něco napsat. Možná proto, že recenze a kritika je poměrně tvrdý a nevděčný oříšek.

O to větší překvapení proto bylo, když jsem jednoho jarního pondělka zřel na stole vedle podložky pod myš CD. CD plzeňské skupiny. Skupiny Tunel. Následoval lítý boj o tuhle válečnou kořist jednoho z mých kolegů. Boj krutý, plný utrpení a bitevního běsnění. Ale bohužel - boj pro mě bezvýsledný. Podlehl jsem zákeřnějšímu a zkušenějšímu protivníkovi.

Dnes však v ruce třímám válečnou trofej mnohem hodnotnější. Nepatří k novinkám, avšak dle mého názoru si zaslouží, aby se o ní psalo, neb je to počin jedné z nejprogresivnějších plzeňských skupin, která si svým výrazem i hudbou právem zasloužila vítězství na Múze 2000. V dlani mi spočívá CD Last Piece of Puzzle od skupiny JADE WAH'OO!

Jade Wah'oo jsou již delší dobu stálou součástí plzeňské HC scény (existuje-li v Plzni vůbec nějaká :o). Sami svůj styl definují jako groove rock, pro nezasvěcené bych je přiblížil jako hodně zdařilou plzeňskou alternativu ve stylu KORN.

Sedám si tedy pohodlně k počítači, strkám stříbrnou placičku do mechaniky a vrhám se na činnost poměrně nudnou (zpracování tabulek fyzikálního měření) doufaje, že mi hudba práci zpříjemní. První song působí spíše jako intro. Další dobře znám, neboť byl již nahrán na demu, které vyšlo více jak před rokem. Inu skáču rovnou na třetí píseň s očekáváním, že narazím na něco nového. A ono jo. Píseň Hell Blind znám pouze z koncertů a tak ji nechávám hrát. Následuje S-Prayer, kterého jsem do této doby také neměl tu čest slyšet z CD. Dále tu najdeme starou známou bombu z dema Shaking the bones, pak typicky Korňácká Sorrow in the Box, následovaná poněkud pomaleji se rozjíždějící a náladovější Soul of the Knife. Třetí od konce je temnější Piece of Life, po ní slyším opět z minulého dema známou Trap a celou desítku uzavírá Soft Damage.

Potom, co jsem si CD poprvé poslechl, mám z něj poněkud smíšené dojmy. Trochu mě překvapuje zařazení skladeb, které Jade Wah'oo již jednou nahráli. Ale hlavně mám pocit, že to celé zní dost disharmonicky. Mnohem víc, než již zmiňované demo. Jako by bicí s basou nějak nepasovaly do kytar a zpěv občas ulétal do míst, kde neslyší doprovodné nástroje. Celé to trochu připomíná takový jeden velký zvukový třesk, plný nápadů, efektů, rytmu, ale občas jdou tyto složky nějak mimo sebe.

Nicméně práce s fyzikálními tabulkami mně zdaleka nekončí a tak pouštím CD podruhé, přičemž otáčím volume trochu více doprava. Mé uši si začínají zvykat na občasnou disharmonii a mozek začíná uvažovat, jestli tento aspekt nebyl záměrem hudebníků. Při třetím poslouchání se už nejen pohupuji do rytmu, ale i podupávám nohou a cítím, že jestli to tak půjde dál, tak při dvacátém poslechu budu zuřivě skákat po pokoji a ničit nábytek. Tak raději CD vyndavám z mechaniky a nechávám trochu odležet.

Po zhruba týdenním poslouchání jsem si oblíbil několik skladeb, jsou jimi Hell Blind, S-Prayer, kde když se zpěvák Cockroach ptá plačtivě prosebným hlasem Why? uvěřil bych mu, že právě umírá a je si vědom toho, že právě tohle jsou jeho poslední slova. Další mou oblíbenkyní se stala Piece of Life, která má trochu jinou atmosféru, než zbytek CD. Působí trochu temněji a hutněji. Tím ale neříkám, že ostatní písně zaostávají. Vůbec ne. Po tom, co jsem si tedy zvyknul na dříve zmiňovaný způsob, jakým je CD nahráno, musím říci, že Plzeň má další profesionální nosič, který by mohl směle konkurovat zahraničním skupinám podobných žánrů. Pro nahrávku je charakteristický zvuk mnoha kytarových efektů, hutné distorze zajímavých basových linek a vtíravě kňouravý hlas, či chvílemi nekompromisní hardcorový řev s prvky rapu. Škoda, že se skupina s Cockroachem (zpěv) loučí, myslím, že to bude pro ni rozhodně ztráta. Uvidíme jak kvalitní náhrady se dočkáme.

Last Piece of Puzzle nahrála skupina ve složení:
Cockroach - zpěv, řev,kvílení a umělecké recitace
Steave - el.kytara