Home
Noviny
Kultura
info

CD PLZEŇSKÁ SCÉNA III.

zajímavosti - recenze

Na sklonku loňského roku vydané a pokřtěné CD Plzeňská scéna III je tentokrát zaměřeno na oblast regionální punkové scény. Hned na úvod je nutno pochválit vydavatelství AVIK za to, že se mu podařilo sestavit poměrně jednolitý, ale přitom dostatečně pestrý zvukový nosič, což v případě nejrůznějších kompilací bývá někdy dost značný problém. Žádná z kapel nepůsobí na desce jako pěst na oko, všechny se nějakým způsobem hlásí k punkovým kořenům. Na jednom stříbrném kotouči se tak vedle sebe sešli jak ostřílení veteráni, jakými jsou kapely E!E nebo Pod stolem, tak i skupiny mající za sebou relativně krátkou dobu působení (Mrtvý řízek, Laik). Rozdíly v zásluhách získaných na hudebních kolbištích však nebyly určujícím faktorem - každá kapela se prezentuje dvěma kousky ze své dílny.

CD otevírá skladba O životě od E!E, která dokazuje, že i česká kapela zahraje v pohodě to, co třeba američtí Offspring (které mimochodem tahle věc trochu připomíná). Na druhou stranu - jeden záměrně nejmenovaný hudební skladatel kdysi řekl cosi v tom smyslu, že každá pěkná písnička musí být něčemu podobná, jinak by taky mohla být pěkně hnusná a "O životě" navíc skutečně velmi dobře nahrávku uvádí. Klasickým přístupem k žánru se vyznačují i kapely Houba (Na měsíc, na měsíc; Princezna), Pod stolem (Nervovej nával, Rajc song) a Ráďa Smráďa & The Gang (Každej den, Život). Solidně odpíchnuté songy s dobrým zvukem a místy i sympatickými aranžemi.

Odlišně se na věc dívá Mrtvý řízek, klávesy nebývají v punku oblíbeným nástrojem, asi proto, že se s nimi špatně běhá po pódiu. V případě "Řízků" posunují charakter zvuku - snad někam mezi new wave osmdesátých let, ale zároveň tím posilují i jinakost jejich muziky, oproti ostatním na desce o něco depresivnější a zadumanější.

Příjemným překvapením je zvuk houslí a dívčí zpěv v písních Avokádo a Cikánská, obojí od skupiny Tunel. Odlehčeným a příjemně akustickým soundem se prezentuje i Laik s optimisticky laděnými Kejklíři a Balónem. Tunel a "Laici" mají také asi nejpoetičtější texty, s jakými se na desce setkáte.

Nejzajímavějším okamžikem z celé nahrávky je pro mě skladba Cesty (Sex Deviants) - skutečně výborná věc co do kompozice, nápadu a chytře vymyšlené basové linky v závěru, jakož i jiných příjemností. Druhá věc od týchž muzikantů pojmenovaná Realita zase představuje brutální nářez pokrevně spřízněný s thrash metalem, což kvituji s povděkem. CD uzavírají opět staří dobří E!E h umorně otextovanou písní O ženách - kruh se uzavírá, otáčky klesají, stříbrný kotouček se vysouvá... Díky za něj.

Tomáš Javorský

Reportáž z křestu CD zpracoval od K.H. Roudenský.

HOME