Home
Noviny
Kultura
info
v Plzni - turbína putuje zpět do Temelína



Nízkotlaký díl 1000 MW turbíny putuje zpět do Temelína.

ŠKODA ENERGO s.r.o., dceřiná společnost ŠKODA HOLDING a.s., dnes připravila k expedici do Jaderné elektrárny Temelín (JETE) tzv. 1. nízkotlaký díl turbíny (NT díl), který ve svých provozech narovnala a dynamicky vyvážila. Jedna z částí více než 36 metrů dlouhé rotorové soustavy 1000 megawatového turbosoustrojí se totiž při zkouškách na jaře letošního roku při tzv. rubbingu (kontakt rotoru a statoru) prohnula o 0,15 mm na 9 metrech délky. Výsledná měření potvrdila, že velmi složitá technologická operace, kterou mimochodem zvládá jen několik málo výrobců na světě, dopadla na výbornou. Vlastnosti narovnaného a vyváženého NT dílu odpovídají parametrům nově vyrobeného rotoru.

Jan Růžička, šéfkonstruktér turbín ŠKODA ENERGO vysvětlil, jak odchylku, která byla pro provoz turbosoustrojí nepřípustná, odstranili : " Ovinuli jsme rotor zhruba 400 metry měděných vodičů, které jej na základě výpočtového modelu zahřívaly až na 600 stupňů Celsia. Vodiče byly ukryté pod vrstvou minerální plsti, která měla za úkol izolovat zahřáté těleso od okolního prostředí tak, aby byla zachována potřebná teplota. Zahřátí a působení vlastní váhy v přesně definovaném čase rotor narovnalo. Tento postup jsme opakovali celkem čtyřikrát, dokud nebylo dosaženo požadovaného vyrovnání. Závěrečnou operací pak bylo dynamické vyvážení ve speciálním tunelu."

ŠKODA ENERGO taktéž splnila termín, který přislíbila JETE pro dodání funkčního NT dílu do Temelína (posledním dnem je pátek 15.12. 2001). Rekonstruovaný NT díl nyní v Temelíně zaujme pozici náhradníka.

Generální ředitel ŠKODA ENERGO Jan Musil je přesvědčen, že pozici náhradníka bude mít tento rotor hodně dlouhou dobu : „Při úpravách turbosoustrojí provedených přímo v elektrárně se nám podařilo vyřešit klíčové problémy, které na počátku letošního roku komplikovaly zkoušky v sekundární (nejaderné) části především při nižších výkonech. Práce při vyvažování rotorové soustavy a on-line měření centricity, nové ventily a další úpravy se ukázaly jako úspěšné, o čemž svědčí i současný bezproblémový chod turbosoustrojí.“

Karel Samec
tiskový mluvčí
ŠKODA HOLDING a.s.
 
HOME
UP