Home
Noviny
Kultura
info

CD DWA SEKSY - ILUZE - 2001

zajímavosti - recenze

Dwa seksy vypustily do světa druhou oficiální nahrávku. Zatím poslední dlouhohrající počin plzeňské "komerční" - což frontman skupiny Michal Kuba často na koncertech neopomíná zdůraznit - punkové kapely Dwa seksy nazvaný Iluze se může pyšnit nejen přepychově vytištěným barevným bookletem, ale oproti prvnímu demu Igráček i o poznání lepším zvukem. Tento fakt je tím cennější, že se k němu Dwa seksy dopracovali vlastními silami v průběhu července až listopadu loňského roku; zvuku sice trochu chybí hutnost získaná masteringem v profesionálním studiu, zato si však zachovává potřebnou míru syrovosti a čitelnosti při větším drajvu a je tedy jednoznačným krokem kupředu.

Hudebně muzikanti oscilují mezi svižně zahranným punkem (songy Ëö, Lůza...), baladicky laděnými písničkami s ponurým textem (Poslední rytíř, Šašek - podle mě nejlepší věc celého CD) a folkem říznutými skladbami, které co zpěvových linek nezapřou velmi decentní inspiraci starými dobrými ZNC (Černej měsíc) - koneckonců znějí dobře, tak proč ne, a navíc v nich nechybí ani zajímavé aranže. Největší devizou té odnože punku, jakou Dwa seksy představují, jsou bezesporu melodika zpěvu a texty. Ani za jedno z toho se kapela stydět nemusí. Ať už jde o hudebně nápaditého "Lamače" nebo s nadsázkou pojaté songy Lůza, Ivan, Salmonela a úvodní Disko. (Mimochodem, zvolit tuhle legrácku jako úvod alba byl vynikající nápad.) Většina ostatních textů je laděna spíš do vážna, nezapře však smysl pro svébytnou ironii a vlastní názor.

Deska má samozřejmě i slabší okamžiky, míním tím skladby Hovado a Peklo, které mě zas až tak neuchvátily - ovšem to je pouze subjektivní pohled. Ještě jsem, pravda, asi neslyšel nahrávku, na níž by se všechny věci daly označit za perfektní.

Nesporným kladem je i to, že za svoje peníze dostanete nejen desku s 15 písněmi, ale majitelé počítačů mohou shlédnout kouzelný videoklip k písni Lamač, který mě silně pobavil v tom nejlepším slova smyslu. Klip je ve formátu AVI (ve vysokém i nízkém rozlišení - podle technických možností stroje).

Pozoruhodný je i zkušebnový bonus, v němž zaregistrujete nejspíš hlavně to, že Dwa seksy mají ve zkušebně podobně mizerné podmínky jako drtivá většina tuzemských amatérských kapel - kdypak asi kulturním "VIP" dojde, že víc než vymýšlení zákonů o předepsaných procentech české hudby v rádiu uvítají muzikanti spíš odpovídající zázemí - no nic, nejspíš taky znáte přísloví o vzdušném transferu hrachu k finálnímu produktu činnosti zedníků, takže bude asi lepší těšit se na další CD "komerční" kapely Dwa seksy nebo zavítat na některý jejich koncert.

Další informace o kapele najdete tady.

Tomáš Javorský

HOME